خوانش جامعه شناختی نمایش نامه های ملودی "شهر بارانی" اکبر رادی و رمان "احمق" ادوارد باند
نویسندگان
چکیده مقاله:
نویسندگان این مقاله دو نمایش نامده ملودی شهر بارانیا ثدر اکبر رادی و احمق اثر ادوارد باند را بدر مبندای نقدد جامعه شناختی و در نظرگرفتن اوضاع اقتصادی و بافت تاریخی-اجتماعی قرن بیستم ایران و قرن نوزدهم انگلستان مورد بررسی قرار داده اند تا نشان دهند که این دو نمایش نامه نویس طرز تفکر مشابهی دارند و وضایت اقتصادی افراد را عامل مهم و تعیین کننده در شکل گیری ویژگی های انسانی و رفتاری ایشان می دانند. با وجود تفاوت های فرهنگی که زاده زندگی در دو بافت اجتماعی متفاوت اسدت، رادی و باندد افکار ونگرش های مشترک دارند و با به تصویردرآوردن موقایت شخصیت های نمایشی نشان می دهند که جایگاه اجتماعی افراد تا چه حد بر نحوه زندگی، طرز تفکر و روابط ایشان با دیگران تاثیر می گذارد.
منابع مشابه
مطالعهی جایگاه مکان در نمایشنامهی ملودی شهر بارانی اثر اکبر رادی با رویکردی نشانهشناختی
پژوهش حاضر با روشی تحلیلی-توصیفی و با بهرهگیری از نشانهشناسی مکان، به تحلیل مکان و ارتباط آن با سایر عناصر نمایشی در نمایشنامهی ملودی شهر بارانی نوشتهی اکبر رادی میپردازد. هدف اصلی این پژوهش یافتن مهمترین مؤلفههای مکانی در نمایشنامهی منتخب و طبقهبندی و مطالعهی آنهاست، بررسی چگونگی تأثیر مکان در پیشبرد عناصر درام از دیگر اهداف این پژوهش است. همچنین پژوهش حاضر بر آن است با بررسی و تحل...
متن کاملمطالعه ی جایگاه مکان در نمایشنامه ی ملودی شهر بارانی اثر اکبر رادی با رویکردی نشانه شناختی
پژوهش حاضر با روشی تحلیلی-توصیفی و با بهره گیری از نشانه شناسی مکان، به تحلیل مکان و ارتباط آن با سایر عناصر نمایشی در نمایشنامه ی ملودی شهر بارانی نوشته ی اکبر رادی می پردازد. هدف اصلی این پژوهش یافتن مهم ترین مؤلفه های مکانی در نمایشنامه ی منتخب و طبقه بندی و مطالعه ی آنهاست، بررسی چگونگی تأثیر مکان در پیشبرد عناصر درام از دیگر اهداف این پژوهش است. همچنین پژوهش حاضر بر آن است با بررسی و تحل...
متن کاملواکاوی نقش روشنفکر در نمایشنامه ملودی شهر بارانیِ اکبر رادی: رویکردی جامعهشناختی
در نمایشنامهﻫﺎی اکبر رادی، مفاهیم مربوط به بحث روشنفکری از جایگاه ویژهﺍی برخوردار است. در بیشتر آثار نمایشی او، ﻣﻰتوانیم چهرهﻫﺎی روشنفکر و دیدگاهﻫﺎی مربوط به روشنفکری را مشاهده کنیم. او در نمایشنامۀ ملودی شهر بارانی (۱۳۷۶) به آسیبشناسی مفهوم روشنفکری در دهۀ ۱۳۲۰ ﻣﻰپردازد و در تلاش است دلایل سرگردانی روشنفکران این دهه را برای مخاطبان خود واکاوی نماید. با این همه، رادی تنها به بازتاب کژفهمیهای ...
متن کاملهم ریختی در نمایش نامه های دهه ی هفتاد اکبر رادی((میکروفون(نمایش))
نگاهی به ساختارها و هم ریختی بین نمایش نامه های دهه ی هفتاد اکبر رادی، و به اجزای متشکله ی ساختار نمایش نامه های این دهه ی وی ایضاً؛ اعم از شخصیت های نمایشی، زمان و مکان کنش، صحنه و... شاکله ی این پژوهش را شکل می دهد. نمایش نامه های دهه ی هفتاد اکبر رادی مشتمل بر آمیز قلمدون، باغ شب نمای ما، ملودی شهر بارانی، و خانمچه و مهتابی هر چند شاید در ظاهر مشابهت های چندانی با هم ندارند، در جنس شخصیت های...
15 صفحه اولرنگ بومی از مرگ در پاییز تا ِفن توازی ویژگی های اقلیمی در نمایش نامه های بومی اکبر رادی و کاریل چرچیل
ادبیات بومی، یکی از اَشکال ادبیات است که به پژواک تاثیرات اقلیمی در شیوه، اصول، اعتقادات و به طور کلی سبک زندگی ساکنان آن اقلیم میپردازد. مقاله حاضر، ویژگیهای اقلیمی دو نمایشنامة مرگ در پاییز اثر اکبر رادی و فن نوشتة کاریل چرچیل را، به شیوه تطبیقی-تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. مرگ در پاییز، روایتگر زندگی خانوادهای در یکی از روستاهای گیلان است و فن احوال شماری از اهالی یک منطقه را در سرزمی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 24
صفحات 131- 145
تاریخ انتشار 2012-12-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023